Piekļūstams saturs

Fonta izmērs

Kontrasts

Lasīt vairāk
Valdība apstiprina indikatīvo dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānu

Valdība apstiprina indikatīvo dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānu

Satiksmes ministrija

11.novembrī Ministru kabinets izskatīja un apstiprināja indikatīvo dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānu 2025. – 2029. gadam. Plānā noteikti dzelzceļa infrastruktūras attīstības un atjaunošanas virzieni, prioritāri attīstot pasažieru pārvadājumus, lai veicinātu reģionu savienojamību un nodrošinātu iedzīvotāju mobilitātes vajadzības nākotnē. Kopējais finansējums ir 784 milj.eiro, tas ietver ES fondu, Atveseļošanas fonda, Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta, Sociālā klimata fonda un VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) investīcijas.

Latvijā tāpat kā citur Eiropā dzelzceļš tiek attīstīts kā transporta sistēmas mugurkauls, nodrošinot pasažieru un kravu pārvadājumus.  Dzelzceļš, kā efektīvs un videi draudzīgs pasažieru un kravu pārvadājumu veids, atbalsta Eiropas zaļo kursu - līdz 2050. gadam veicināt mobilitātes sistēmas dekarbonizācija. Eiropas mērķis ir līdz 2030. gadam samazināt emisijas par 55% un līdz 2050. gadam sasniegt nulles emisiju līmeni.

Eiropas Savienībā (ES) spēkā esošais regulējums (Regula Nr. 2024/1679) būtiski ietekmēs turpmākos Latvijas dzelzceļa tīkla attīstības virzienus un kopējās prasības tīkla parametriem un tehniskajiem nosacījumiem. Attīstības plāna darbības perioda beigās - 2029.gadā ir jābūt nodrošinātai ilgtspējīgai dzelzceļa infrastruktūrai, kas ir harmoniski iekļāvusies ES vienotajā dzelzceļa telpā un spēj kvalitatīvi apmierināt esošo un nākotnes lietotāju prasības.

Ņemot vērā, ka pašreiz pasažieru pārvadājumiem Latvijas dzelzceļa noslodze ir 80%, savukārt kravu apkalpošanai tikai 20%, indikatīvais plāns prioritāri paredz investīcijas dzelzceļa līnijās ar augstu pasažieru apgrozījumu un nākotnes izaugsmes potenciālu. Tas nozīmē, ka tiks īstenota dzelzceļa infrastruktūras pārorientācija no kravām uz pasažieru pārvadājumiem, attīstot drošu, dažādām pasažieru grupām piekļūstamu un ērtu infrastruktūru.

Dzelzceļa elektrificētajās zonās plānots turpināt modernizāciju, kā arī elektrificētās zonas paplašināšanu, vilcienu kustības ātruma palielināšana līdz 140 km/h, kā arī drošības uzlabošanas  pasākumu īstenošanu. Tāpat plānota Rail Baltica pirmās kārtas attīstība un “sauso ostu” izveide, kravu pārnesei no autoceļiem uz dzelzceļu. Dzelzceļa infrastruktūras attīstība ir sinhronizēta ar uzņēmuma AS “Pasažieru vilciens” biznesa modeli un plānoto pasažieru pieaugumu 15-20%, sasniedzot ~30 milj. pasažieru 2034.gadā, kā arī ņemot vērā Rail Baltica pirmās kārtas Latvijā ieviešanas scenāriju RIX – Rail Baltica pamatlīnijas savienojumu, ko īsteno LDz.

Īstenojot attīstības plānu, līdz 2029.gadam paredzēts modernizēt 70% pasažieru infrastruktūras un modernizēt un jaunizbūvēt 64% jeb 330 km kontakttīkla. Savukārt atlikušos 36% jeb 188 km kontakttīkla plānots atjaunot līdz 2034.gadam. Sagaidāms, ka īstenojot plānotos pasākumus, uzlabosies reģionu savienojamība un darbaspēka mobilitāte, ko veicinās arī jaunā pasažieru stacija - RIX Rīgas lidosta un modernizētā Rīgas Centrālā stacija, kā arī Rail Baltica integrācija kopējā valsts dzelzceļa sistēmā.  

Saņem jaunumus un paziņojumus par projektu konkursiem e-pastā