2024.gada 3. decembrī Ministru kabinets pieņēma zināšanai Iekšlietu ministrijas informatīvo ziņojumu “Par pastāvīgās infrastruktūras uz valsts ārējās sauszemes robežas izbūves progresu”.
Pateicoties valsts budžeta un Eiropas Savienības finansējumam, Latvijas ārējā robeža ar Baltkrieviju un Krieviju kļūst vēl drošāka, samazinot hibrīdās karadarbības apdraudējumu, kā arī nodrošinot spēju reālā laikā reaģēt uz noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar nelikumīgu valsts robežas šķērsošanu.
Infrastruktūras izbūves darbi uz Latvijas-Baltkrievijas robežas sauszemes posmos gar izbūvēto žogu tuvojas noslēgumam - tos pamatā plānots pabeigt līdz šā gada beigām.
Vienlaikus Daugavas posmā, kur nav paredzēts robežas žogs, noslēgusies sešu novērošanas torņu un to pievedceļu izbūve. Šie risinājumi būtiski uzlabo robežsargu darbu, ļaujot piekļūt un kontrolēt robežas zonu. Novērošanas torņu izbūve nodrošināta ar Eiropas Savienības finansējuma atbalstu projekta ietvaros, kas tiek īstenots “Valsts nekustamie īpašumi” sadarbībā ar Nodrošinājuma valsts aģentūru. Kopējais projekta finansējums ir 3 633 924 eiro, tostarp Eiropas Savienības finansējums - 75% un valsts budžeta finansējums - 25%.
"Valsts nekustamie īpašumi" vadībā aktīvi turpinās arī darbi uz Latvijas-Krievijas robežas. Tur robežas žogs izbūvēts ~ 86% no kopējā robežas garuma (283 km). Atlicis izbūvēt ~33 km žoga.
Būtiski, ka arī tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvei uz Latvijas-Baltkrievijas robežas no Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai līdzekļiem ir piešķirts finansējums 95 958 631 eiro apmērā (tostarp 71 968 974 eiro fonda finansējums un 23 989 657 eiro nacionālais līdzfinansējums). Projektā plānota tehnoloģiskās infrastruktūras izbūve 173 km garumā, aprīkojot ar tehnoloģisko infrastruktūru visu Latvijas-Baltkrievijas ārējo sauszemes robežu. Tehnoloģiskās infrastruktūras izbūves nodrošināšanai iepriekšējā periodā ir organizētas nepieciešamās iepirkuma procedūras un noslēgti tehnoloģiskās infrastruktūras projektēšanas un būvniecības līgumi, to ietvaros šobrīd intensīvi noris projektēšanas darbi, kā arī vienā darbu daļā ir uzsākti arī būvdarbi.
Izbūvētā infrastruktūra pilnībā nodrošinās nepārtrauktu Latvijas-Baltkrievijas un Latvijas-Krievijas ārējās sauszemes robežas apsardzību.
Eiropas Savienības atbalsts ļauj būtiski stiprināt drošību!