Latvijas tirgu reprezentējoša pētījumu paneļa izveide par mobilo vidi mediju auditorijas un mediju reklāmas pētījumiem

Projekta statuss:

Aktīvs

Projekta nosaukums:

Latvijas tirgu reprezentējoša pētījumu paneļa izveide par mobilo vidi mediju auditorijas un mediju reklāmas pētījumiem

Projekta numurs:

2.2.1.5.i.0/1/24/A/CFLA/005

Finansējuma saņēmējs:

SIA "Gemius Latvia"

Reģ. Nr.: 40103169953

Jur. adrese: Gustava Zemgala gatve 74, Rīga, LV-1039

Projekta sadarbības partneri:
Projekta īstenošanas vieta:

Visa Latvija Reģions: Visa Latvija

Komponentes / Investīcijas nosaukums un numurs:

2.2.1.5.i - 1. kārta Mediju nozares uzņēmumu procesu modernizēšana

Projekta kopējais finansējums:

747 900.00 EUR

Projektam piešķirtais ES fondu līdzfinansējums:

AF: 747 900.00 EUR

Nacionālais publiskais finansējums*:
Nacionālais privātais finansējums**:
Kopējie atbilstīgie izdevumi:
Atbildīgā iestāde:

Kultūras ministrija

Projekta mērķa grupa:

Projekta kopsavilkums:

Gemius Latvia ir mediju auditorijas pētījumu un tehnoloģiju uzņēmums, kura klienti ir galvenokārt mediji un mediju aģentūras. Mūsu darbības veids pēc NACE klasifikatora ir tirgus un sabiedriskās domas izpēte un mēs sniedzam pakalpojumus medijiem, tai skaitā Latvijas tirgū veicam mediju auditorijas pētījumus. Zināms, ka pēdējo gadu laikā globālie sociālie mediji, bet it īpaši Facebook, YouTube, Instagram pārkārto savu ekosistēmu protokolus...

Gemius Latvia ir mediju auditorijas pētījumu un tehnoloģiju uzņēmums, kura klienti ir galvenokārt mediji un mediju aģentūras. Mūsu darbības veids pēc NACE klasifikatora ir tirgus un sabiedriskās domas izpēte un mēs sniedzam pakalpojumus medijiem, tai skaitā Latvijas tirgū veicam mediju auditorijas pētījumus. Zināms, ka pēdējo gadu laikā globālie sociālie mediji, bet it īpaši Facebook, YouTube, Instagram pārkārto savu ekosistēmu protokolus tā, lai piesaistītu aizvien vairāk reklāmdevēju un sasniegtu aizvien precīzākas mērķa auditorijas. Šo sociālo tīklu tehnoloģiskās iespējas ir nesalīdzināmi lielākas, nekā jebkuram citam reklāmas un informācijas pasniegšanas kanālam, Tomēr līdz šim Latvijā joprojām nav pieejami uzticami, neatkarīgas trešās puses pētījumu dati par globālajos milžos sasniedzamo auditoriju un reklāmu ekspozīciju apjomiem, jo šobrīd par šiem ietekmīgajiem spēlētājiem dati ir pieejami tikai par datu plūsmu PC vidē, kas mūsdienās nav pat puse no visa apjoma un nesniedz pilnīgu ainu par tiem. Turklāt šiem globālajiem spēlētājiem Latvijas reklāmas tirgū plāno pievienoties arī TikTok, padarot situāciju vēl sadrumstalotāku, konkurenci - vēl skarbāku, un nezināmo datu apjomu- vēl lielāku. Ja vietējiem medijiem konkurējot par reklāmas budžetiem, ir iespēja salīdzināt savu auditoriju un izvērtēt plusus un mīnusus, tad šobrīd cīņa ar globālajiem spēlētājiem ir kā cīņa ar nezināmo, jo ticamu datu par tiem tirgū nav, to ekosistēma ir noslēgta un veidota tā, ka bez īpašām tehnoloģijām iegūt datus par tiem ir neiespējami. Nolūkā paplašināt pētījumu vidi ar datiem par auditorijas un reklāmu apjomiem mobilajā vidē, 20 mēnešu laikā (no 2025.gada janvāra līdz 2026. gada jūnijam) pirmo reizi Latvijā izveidosim reprezentatīvu mobilo pētījumu paneli (MP) - īpaši veidotu, reprezentatīvu 1000 respondentu izlasi, kuru nodrošināsim ar 1000 speciāli programmētiem mobilajiem telefoniem, kas ļaus pētīt un analizēt līdz šim nepētītus mediju un reklāmas kanālus- it īpaši tos, kuru struktūra līdz šim neatkarīgu trešo pušu pētniekiem bijusi nepieejama un slēgta - Facebook, Instagram, Youtube, tajā skaitā tik populārās šo sociālo tīklu aplikācijas. Tieši aplikācijas ir tās, caur kurām minētie sociālie mediji tiek patērēti visvairāk, taču, tās nav iespējams izmērīt ar tradicionālām metodēm, piemēram, mērījumu kodiem, jo šie milži atsakās izvietot trešo pušu kodus (auditorijas mērījumiem nepieciešamie skripti), kā to dara vietējie mediji. Šajā situācijā risinājums ir mobilo ierīču panelis, kas ļauj ne tikai iegūt datus par datu plūsmu no interneta pārlūka, bet arī informāciju par sociālo mediju aplikācijām, t.sk.lietotāju skatītajām reklāmām tajās. Nākotnē MP paver iespēju padziļināt un izvērst gan auditorijas, gan reklāmas pētījumus, pievienojot datus arī par TV un radio, vienlaikus nodrošinot tirgum cross media single source (viena lietotāja datu izsekojamība dažādās mediju platformās) datus. Savukārt Gemius Latvia attīstīs savu kapacitāti, iegūstot savā īpašumā digitālu, tehnoloģiski advancētu, reprezentatīvu mērījumu paneli, jaunu programmatūru Latvijas MP datu ieguvei, turklāt MP procesi atbilst bezatkritumu zaļā pakalpojuma principiem, jo viss paneļa process tiek organizēts digitāli, attālināti un nerada vides piesārņojumu. Tādejādi tirgum tiks piedāvāti jauni, vēl nebijuši dati par auditorijas un reklāmas apjomiem pēc starptautiski atzītas metodoloģijas, kas novērtēta ar IAB Europe balvām. Mēs spēsim saviem klientiem- medijiem un mediju aģentūrām - sniegt vairāk datu un padziļinātas zināšanas par tirgu un konkurentiem, kā arī sniegt datus citām interesējošām pusēm, tostarp dažādām reklāmas tirgu regulējošām iestādēm kā KNAB (piemēram, par politisko reklāmu), PTAC (piemēram, par kreditēšanas reklāmām), kā arī sekot līdzi citām dažādām tendencēm reklāmās, piemēram, tādām, kas neatbilst LR likumdošanai (dezinformācija, naida kurināšana, aizliegtās reklāmas, piem. azartspēļu reklāma utml). Padziļinātāks mobilā paneļa un mediju monitoringa (AdReal) un auditorijas pētījumu (Gemius Audience) apraksts pieejams pielikumos. Šobrīd tirgū pieejamie dati par globālajiem sociālajiem medijiem detalizēti pieejami tikai par interneta plūsmu no datoriem, turklāt, tā ir mazākā daļa, ja salīdzina ar datu plūsmu no mobilajām ierīcēm. Mūsu projekta mērķis ir digitalizējot paplašināt pētījumu vidi klientiem, sniedzot tiem vairāk datu un zināšanas par tirgu un konkurentiem, vienlaikus ieviešot Latvijā inovatīvu MP datu ievākšanas risinājumu un attīstot MP pakalpojumu Gemius Latvia. Kā vieni no ieguvējiem jāmin Centre for Media Studies at Rīgas Ekonomikas augstskolā Baltic Media Health Check https://mediacentre.sseriga.edu/publications-2024/ , kas tagad varēs izmantot mobilo ierīču paneļa datus, lai līdztekus jau esošajiem medijiem apskatītu globālo sociālo mediju ietekmi Latvijas tirgū. Kopš tika uzsākta Atbalsta fonda finansējuma mērķauditorijas vajadzību apzināšana, nozares NVO viedoklis ir, ka paplašināta pētījumu bāze par sociālo mediju auditorijām un reklāmu būtu ļoti vēlama gan medijiem, gan reklāmdevējiem, par ko liecina šim projekta pieteikumam pievienotās atbalsta vēstules no medijiem, mediju aģentūrām un NVO. Realizējot mūsu projektu, labumu gūst pat nevis viens, bet vesela virkne tirgus dalībnieku, primāri Atveseļošanas fonda programmas atbalstāmā grupa - mediji. Gemius Latvia pakalpojums ir veidots mediju reklāmas tirgus dalībniekiem, lai tie iegūtu papildus zināšanas gan par Latvijas tirgu un konkurentiem, gan par ārzemju medijiem. It īpaši reģionālajiem medijiem būs radīta iespēja pierādīt savu vietu reklāmas tirgū un paplašināt ieņēmumus no reklāmas izvietošanas. Mūsu auditorijas pētījumu klienti 65% gadījumu ir vietējie mediji un pārējie 35% ir mediju aģentūras, kas pamatojoties uz referencējamiem datiem, izdara lēmumus par labu reklāmdevēju reklāmas budžetu izlietošanai. MP dati ievāks informāciju MP paneļa respondentu mobilajos telefonos un to izmantotajās globālo sociālo mediju aplikācijās. Gan datu ievākšanas, gan uzglabāšanas procesi atbilst ESOMAR un GDPR standartiem. Tātad, projekta rezultātā mediji un reklāmdevēji varēs pieņemt ar datiem pamatotus, zinātīgus lēmumus par savu sniegumu mobilajā vidē. Tiešais ieguvējs būs gan Gemius Latvia (jauna mediju auditorijas pētījuma pakalpojuma izveide un tehniskās kapacitātes paplašināšana), gan mediju uzņēmumi, kuriem būs iespēja ar neatkarīgiem trešās puses datiem pierādīt savu pozīciju mediju tirgū un pamatoti palielināt ieņēmumus no reklāmas, atklājot un analizējot mediju uzņēmumu auditoriju un reklāmu efektivitātes datus globālo tehnoloģiju līderu sociālajos tīklos un aplikācijās, datus par kuriem mediju uzņēmumiem līdz šim nācās saņemt vien no pašiem sociālo tīklu veidotājiem, nevis no objektīvas, neatkarīgas trešās puses: pētnieka. Savukārt mediju aģentūras spēs nodrošināt kvalitatīvāku pakalpojumu reklāmdevējiem un piesaistīt vairāk reģionālo un starptautisko reklāmdevēju finansējuma Latvijas mediju tirgum. Ilgtermiņā jaunā Gemius Latvia mobilā paneļa dati veicinās mediju nozares digitālo transformāciju un darbības pielāgošanu mūsdienu mediju patēriņa tendencēm digitālā vidē (digitālā satura aktualitāti veicinoši objektīvi auditorijas mērījumi, reklāmu efektivitāte un ieņēmumu no reklāmas palielināšanās), vienlaikus veicinot vietējā mediju satura veidotāju ilgtspēju (papildus zināšanas par konkurentiem), saglabājot plurālistisku mediju tirgu (reģionālo mediju labāka iesaiste reklāmas tirgū) un stiprinot noturību pret dezinformāciju (iespēja reklāmas tirgu regulējošajām iestādēm sekot līdz reklāmas tendencēm un uzraudzīt to atbilstību LR likumdošanai). Gemius ir starptautisks pētniecības un tehnoloģiju uzņēmums, kas nodrošina digitālu un starpmediju auditorijas mērīšanu un inovatīvus mārketinga risinājumus. Gemius produktu portfeli izmanto reklāmdevēji, mediji, mediju aģentūras, nozares komitejas un apvienības visā Eiropā. Mūsu misija ir radīt godīgāku un pārredzamāku vidi visām mediju pusēm, pateicoties uzticamu datu piegādei visās ierīcēs un globālo mediju ekosistēmās. Uzņēmums ir IAB Europe, kā arī I-COM Global dalībnieks. Gemius veiktie pētījumi atbilst ICC/ESOMAR Starptautiskajam mārketinga un sociālo pētījumu prakses kodeksam, uzņēmumam ir SO/IEC 27001 drošības sertifikāts,2015. gadā Gemius saņēma IAB pētījumu balvu par paneļa sintēzes metodoloģiju, kas ļauj mediju īpašniekiem redzēt kampaņas sasniedzamību no visām ierīcēm. 2016. gadā Gemius uzvarēja, prezentējot savu Overnight metodoloģiju, kas ļauj iegūt ikdienas datus vietņu skatījumu statistikai. 2017. gadā IAB atzina "gemiusAdReal" — risinājumu, kas ļauj visaptveroši novērtēt tiešsaistes reklāmas tirgu. Savukārt 2019. gadā IAB pētījumu balvu saņēma Gemius risinājums "True Single Source: gemiusPostBuy un gemiusAdReal". Gemius starptautiskā pieredze mērāma 25 gadu garumā, savukārt Gemius Latvia mediju un reklāmas tirgū darbojas jau 16 gadus. Gemius Latvia ir Latvijas Reklāmas asociācijas biedrs, līdz ar ko mums ir saistošs LRA ētikas kodekss. Projekta iesniegumam ir pievienoti pielikumi ar mediju, kas pievienojušies biedrības “Latvijas Mediju ētikas padome” ētikas kodeksam, vai kuriem pašiem ir savs ētikas kodekss.

Līguma noslēgšanas datums***:

17.01.2025.

Projekta sākuma datums:

17.01.2025.

Projekta beigu datums****:

30.06.2026.

Nozare:

Tirgus un sabiedriskās domas izpēte

Kods: 73.20

% -

ES līdzfinansējuma likme par katru prioritāro virzienu:

Darbību saraksta pēdējās atjaunināšanas datums:

17.01.2025.

* - Projekta nacionālā publiskā finansējuma apmērs

** - Projekta nacionālā privātā finansējuma apmērs

*** - Civiltiesiskā līguma vai vienošanās noslēgšanas datums

**** - Paredzamais darbības fiziskās pabeigšanas vai pilnīgas īstenošanas datums

***** - Projekta intervences kategorijas nosaukums saskaņā ar Regulas Nr. 1303/2013 96. panta 2. punkta pirmās daļas b) apakšpunkta vi) punktu