Rēzeknes novada uzņēmums “Griksi” pēdējos gados ambiciozi nostiprinājies gan Latvijas, gan ārvalstu tirgos, piedāvājot dabīgus un veselīgus produktus, kuru pamatā ir Latvijā audzēti griķi. Uzņēmuma sortimentā ir batoniņi, cepumi, granolas, krekeri un sausie maisījumi, bet šogad, veiksmīgi noslēdzot Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) inovāciju vaučera projektu, radītas arī jaunas saldās un sāļās uzkodas – ērti paņemamas līdzi ikdienas gaitās.
Uzņēmuma dibinātāja Jūlija Danilina pirmos eksperimentus ar griķu produktiem sāka savas ģimenes vajadzībām – vēlējās izveidot uzturvielām bagātas un dabīgas alternatīvas ierastajiem našķiem. Šobrīd uzņēmums koncentrējas uz Latvijā bioloģiski audzētu griķu izmantošanu, ražojot batoniņus, krekerus, cepumus un citas uzkodas, kas nesatur pievienoto cukuru, ir dabīgas un veselīgas.
Interesanti, ka griķi nemaz nav graudaugi, bet gan sēklas, kuras pelnīti dēvē par “superfood” jeb superēdienu. Tie nesatur glutēnu, ir bagāti ar antioksidantiem, vitamīniem un minerālvielām. “Griksi” produktos tiek izmantoti arī zaļie griķi, kas nav termiski apstrādāti, tādējādi saglabājot vēl vairāk vērtīgo vielu. Daļa produkcijas tiek radīta arī no diedzētiem griķiem, kas ir īpaši uzturvērtīgi.
Uzņēmums pārtikas tirgū darbojas jau piekto gadu: 2020. gadā – pirmajā darbības gadā – tas fokusējās uz ražošanas plānošanu un iekārtu iegādi. Pirmie produktu testi notika 2021. gadā, bet pilnvērtīga ražošana tika sākta 2022. gada janvārī. Kopš tā laika “Griksi” produkti atrodami ne tikai Latvijas, bet arī daudzu citu Eiropas valstu veikalu plauktos.
Uzreiz pēc dibināšanas uzņēmums pievienojās LIAA biznesa inkubatoram, izmantojot mentoringa un līdzfinansējuma iespējas dažādiem mērķiem, tostarp ražošanas iekārtu iegādei. Vēlāk, ar LIAA atbalstu, uzņēmums piedalījās vairākās starptautiskās izstādēs, iegūstot vērtīgus sadarbības kontaktus.
Pērn “Griksi” pieteicās LIAA Inovāciju vaučera programmai, lai izstrādātu jaunus produktus uzkodu kategorijā. Sadarbībā ar Rīgas Tehniskās universitātes Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmiju tapa saldās un sāļās uzkodas no diedzētiem zaļajiem griķiem – ceptie batoniņi un cepumi. Uzņēmuma vadītāja uzsver, ka pircēji jaunos produktus novērtē ne tikai kā veselīgu uzkodu ikdienai, bet arī kā ērtu risinājumu līdzi ņemšanai ikdienas gaitās vai bērnam uz skolu. Galvenā jaunizstrādāto produktu pievienotā vērtība ir dabīgās izejvielas, augstais šķiedrvielu saturs un fakts, ka netiek izmantots pievienotais cukurs vai saldinātāji – saldumu nodrošina žāvēti augļi.
Būtisks pavērsiens attīstībā ir uzņēmuma uzsāktā sadarbība ar vienu no lielākajiem nozares spēlētājiem – vairumtirgotāju “Gemoss”, kas palīdz “Griksi” produktiem nonākt jaunu veikalu plauktos gan Latvijā, gan ārvalstīs. Uzņēmums savas produkcijas noietā sadarbojas arī ar dažādiem veselīgās pārtikas veikaliem visā Latvijā un arī ar izplatītājiem Eiropā.
Apgrozījums ar katru gadu stabilu pieaug, un 2024. gadā tas palielinājās par aptuveni 30%. Rēzeknē ražotā produkcija nonāk tādās valstīs kā Čehija, Rumānija, Skandināvijas valstis, Īrija, Austrija, Polija, Lietuva, Igaunija un Lielbritānija.
Pašmāju tirgū uzņēmums ir nostiprinājis savu zīmolu, bet eksportā lielu lomu spēlē sadarbība ar pārtikas ražotājiem citās valstīs, ražojot produkciju zem citām preču zīmēm. Uzņēmuma vadītāja norāda, ka šis stratēģiskais lēmums ļauj iekļūt starptautiskajos tirgos un gūt vērtīgu pieredzi: “Darbs ar pasūtītāja zīmola produkcijas ražošanu nelielam uzņēmumam ir ļoti vērtīga pieredze un jauns solis tālākā izaugsmē. Tas ir veids, kā pilnveidot ražošanas procesus, saprast savu klientu un tādējādi augt kā uzņēmumam,” viņa stāsta.
Oktobra sākumā uzņēmums devās uz Ķelni, lai piedalītos Vācijas lielākajā pārtikas industrijas izstādē “Anuga”, pārstāvot Latviju LIAA organizētajā nacionālajā stendā. “Griksi” īpaši interesē sadarbības iespējas ar Zviedrijas tirgu un atgriezeniskās saites gūšana par produktiem. “Mūs ļoti interesē plašāka sadarbība ar Eiropas valstīm, īpaši Skandināviju, kas ir viens no būtiskajiem “Anuga” dalības mērķiem. Izstādē guvām vērtīgu pieredzi un ieskatu šī brīža tendencēs pārtikas industrijā un vērtīgu atgriezenisko saiti par mūsu produktiem,” viņa stāsta.
Nākotnē uzņēmums plāno paplašināt sortimentu, īpaši sāļo uzkodu segmentā, kā arī pēta iespējas uzsākt produktu ražošanu sporta uztura segmentā, kur jau izmēģinājis roku proteīna batoniņu ražošanā.
Programma tiek finansēta Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākumu "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" ietvaros.