Ieviešanas sistēma
Sistēmas apraksts
Saskaņā ar Eiropas Komisijas (EK) 2006.gada 8.decembra Regulas (EK) Nr. 1828/2006 21.panta prasībām vadošā iestāde sadarbībā ar visām ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītajām institūcijām Latvijā ir sagatavojusi 2007-2013.gada Eiropas Savienības fondu plānošanas perioda vadības un kontroles sistēmas aprakstu:
ES fondu 2007.-2013.gada plānošanas perioda vadības un kontroles sistēmas apraksts (aktualizēts par periodu līdz 30.06.2017.)
ES fondu 2007.-2013.gada plānošanas perioda vadības un kontroles sistēmas apraksts (aktualizēts par periodu līdz 30.06.2016.)
ES fondu 2007.-2013.gada plānošanas perioda vadības un kontroles sistēmas apraksts (aktualizēts par periodu līdz 30.06.2015.)
ES fondu vadības un kontroles sistēmas apraksts (aktualizēts par periodu līdz 30.06.2014.)
ES fondu vadības un kontroles sistēmas apraksts (aktualizēts par periodu līdz 30.06.2013.)
ES fondu vadības un kontroles sistēmas apraksts (aktualizēts par periodu līdz 30.06.2012.)
ES fondu vadības un kontroles sistēmas apraksts (aktualizēts 31.12.2011.)
ES fondu vadības un kontroles sistēmas apraksts (aktualizēts 31.12.2010.)
ES fondu vadības un kontroles sistēmas apraksts (aktualizēts 30.06.2010.)
(saskaņā ar Komisijas Regulas nr. 1083/2006 58.-62.panta prasībām)
2010.gadā paveiktie un turmpāk plānotie ES fondu ieviešanas vienkāršošanas pasākumi
Iepriekš gūtās mācības |
Vienkāršošanas rezultātā paveiktais |
Ieguvumi |
2010.gadā paveiktais |
||
Februāris | ||
Komerstantiem jāatver konts Valsts kasē projekta maksājumu veikšanai |
Komersantiem iespēja atvērt kontu komercbankā. |
Iespēja projekta kontu atvērt bankā, ar kuru komersantam jau iepriekš izveidota sadarbība, tādējādi saīsināts projekta konta atvēršanai patērējamais laiks. |
Marts |
||
ESF finansējuma saņēmējiem netiešie projekta izdevumi jāpamato ar izmaksu pamatojošiem dokumentiem. |
Netiešo izmaksu nemainīgās likmes noteikšana Eiropas Sociālā fonda projektos. |
Vairs nav jāsniedz Eiropas Sociālā fonda projekta netiešo izmaksu pamatojošie dokumenti, kā rezultātā finansējuma saņēmējiem mazāks administratīvais slogs un iespēja ātrāk atgūt finansējumu. |
Finanšu analīze jāveic projektos virs 0,2 milj. eiro. |
Finanšu analīze projektos virs 1 milj. eiro. |
Atvieglota projekta sagatavošana finansējuma saņēmējam. |
Līgumu par projektu īstenošanu slēgšanai paredzētas 30 darba dienas. |
Samazināts līgumu slēgšanai paredzētais laiks – 15 darba dienas, ja lēmumā par projektu nav nosacījumu, un 15 darba dienas pēc nosacījumu izpildes, ja pieņemts lēmums ar nosacījumu. |
Ātrāka projekta īstenošanas uzsākšana. |
Grozījumu veikšana projektā pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas – 25 darba dienas. |
Grozījumu veikšana projektā pēc līguma noslēgšanas – 20 darba dienas. |
Iespēja ātrāk veikt grozījumus projektā. |
Maijs |
||
Projektus pēc pašfinansēšanas shēmas varēja īstenot arī komersanti. |
Precizēts to ES fondu finansējuma saņēmēju loks, kuri projektus var īstenot pēc pašfinansēšanas shēmas, izslēdzot no tās komersantus. |
Komercdarbības atbalsta projektos līdz izdevumu iesniegšanai EK jāatmaksā gan ES fondu, gan valsts budžeta līdzfinansējuma daļa, tādējādi komersantiem ir iespēja ievērojami ātrāk saņemt ES fondu finansējuma atmaksu no EK. |
Jūlijs |
||
Dažādās ES fondus administrējošajās iestādēs ir atšķirīgas projekta iesnieguma noformēšanas prasības un projekta īstenošanas gaitā projekta dokumentācijas noformēšanas prasības. |
Vienotas prasības visās iestādēs ar projektu saistītajiem dokumentiem:
|
Vienlīdzīgas un visiem saprotamas prasības, kā rezultātā samazināts administratīvais slogs finansējuma saņēmējiem. |
Augusts |
||
Sarežģīta neatbilstību administrēšanas sistēma:
|
Optimizēta procedūra, kādā ziņo par ES fondu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām:
|
Samazināts administratīvais slogs neatbilstību administrēšanā gan finansējuma saņēmējiem, gan ES fondu administrēšanā iesaistītajām institūcijām. Optimizēta darba prakse un informācijas aprite starp ES fondu vadībā iesaistītajām institūcijām, kā rezultātā atbildīgāka un pārdomātāka ES fondu projektu īstenošana. |
Septembris |
||
Interesentiem ierobežota pieeja informācijai par valsts pārvaldes iestāžu ES fondu projektu iesniegumiem. |
Veikti grozījumi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības likumā, pilnveidojot tiesisko regulējumu attiecībā uz informācijas pieejamību, ja projekta iesniedzējs ir tiešā valsts pārvaldes iestāde. Atbilstoši grozījumiem tiešās valsts pārvaldes un Sabiedrības integrācijas fonda projekta iesnieguma lieta, izņemot projekta budžeta kopsavilkumu ir vispārpieejama informācija Informācijas atklātības likumā noteiktajā apjomā un kārtībā pēc projekta iesniegumu iesniegšanas beigu datuma. |
Interesenti var pieprasīt informāciju par valsts pārvaldes iestāžu ES fondu projektu iesniegumiem jau vērtēšanas procesā, un informāciju var saņemt gandrīz par visu projekta iesniegumu kopumā. Tādējādi tiek būtiski veicināta informācijas atklātība sabiedrībā, kas saistīta ar valsts pārvaldes iestāžu plānotajiem ES fondu projektiem un līdzekļu izmantošanu kopumā. |
Novembris |
||
Izdevumu deklarāciju sagatavoja atbildīgā iestāde vai sadarbības iestāde. |
Izdevumu deklarāciju sagatavo sertifikācijas iestāde. |
Paātrināta izdevumu deklarācijas sagatavošana un iesniegšana EK, līdz ar to paātrināta maksājumu plūsma projektos. |
Finansējuma saņēmējiem maksājuma pieprasījumi jāsagatavo latos. |
Finansējuma saņēmējiem ir dota iespēja, ievērojot noteiktus nosacījumus, sagatavot maksājuma pieprasījumu un saņemt ES finansējuma atmaksu eiro. |
Finansējuma saņēmējam iespēja ātrāk saņemt ES atmaksu pilnā apmērā (ar novērstu valūtas kursa risku) par projektā ieguldīto finansējumu. |
Jāpārbauda visi maksājuma pieprasījumi. |
Noteikta iespēja veikt maksājuma pieprasījumu pārbaudes izlases veidā. |
Paātrināta izdevumu deklarācijas sagatavošana un iesniegšana EK, līdz ar to paātrināta maksājumu plūsma projektos. |
Turpmāk plānotie pasākumi |
||
Nepilnības netiešo izmaksu piemērošanas nosacījumos, nav izpildītas visas Eiropas Komisijas prasības. |
Grozījumi MK noteikumos Nr.419 paredz precizēt netiešo izmaksu nemainīgās likmes piemērošanas nosacījumus atbilstoši ar EK panāktajai vienošanās:
|
Atvieglota netiešo izmaksu nemainīgās likmes piemērošana, jo tiks ieviesti skaidri, matemātiski kritēriji ārpakalpojumu ietekmes izvērtēšanai uz netiešo izmaksu nemainīgās likmes apmēru. |
Iepirkumu pirmspārbaudes ES fondu projektos izlases veidā veic tikai Iepirkumu uzraudzības birojs. Liela daļa atklāto neatbilstību ES fondu projektos saistīti ar pārkāpumiem iepirkumu jomā. |
Papildus IUB veiktajām iepirkumu pirmspārbaudēm, atbildīgās un sadarbības iestādes veiks iepirkumu pirmspārbaudes valsts budžeta iestāžu projektiem. |
Savlaicīga kļūdu atklāšana iepirkumu procedūrās mazinās negatīvo ietekmi uz valsts budžetu, jo lielākais skaits pārkāpumu ir tieši publiskā sektora realizētajos projektos. |
Nav noteikta atbildīgā institūcija par atzinumu sniegšanu un sūdzību izskatīšanu iespējamo pārkāpumu gadījumos iepirkumos, kas veikti saskaņā ar 2008.gada 5.februāra MK noteikumiem Nr.65 „Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētajiem projektiem”. |
Plānots veikt grozījumus MK noteikumos Nr.65, nosakot:
|
Tiks ieviests efektīvāks lēmumu apstrīdēšanas mehānisms nekā tas ir pašreiz, tai skaitā nodrošinot atzinumu sniegšanu, kā arī sūdzību izskatīšanu iespējamo pārkāpumu gadījumos. Tādējādi tiks nodrošināta publisko resursu efektīva, pārredzama izmantošana, atbilstoša uzraudzīšana, kā arī pasākumu nodrošināšana, lai novērstu pārkāpumu un krāpšanas gadījumus, nepieciešamības gadījumā saucot pie atbildības, lai atgūtu nepareizi izmaksātos līdzekļus. |
Priekšizpēte par Eiropas Savienības fondu vadības sistēmas vienkāršošanas iespējām
- ES fondu vadībā iesaistīto institūciju priekšlikumi
- Citu institūciju priekšlikumi
- VARAM un VRAA priekšlikumi